GençLeRiN YeNi MeKanı
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

GençLeRiN YeNi MeKanı

YazgüLüm Forum SiteSiNe HoŞ GeLDİNİZ
 
AnasayfaLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 1- İşçinin Çalışma Süresi ve Konuyla İlgili Hükümler

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
KomeDYen_AsıK

KomeDYen_AsıK


Mesaj Sayısı : 106
Kayıt tarihi : 08/02/09
Nerden : Sivas MerKeSs

1- İşçinin Çalışma Süresi ve Konuyla İlgili Hükümler Empty
MesajKonu: 1- İşçinin Çalışma Süresi ve Konuyla İlgili Hükümler   1- İşçinin Çalışma Süresi ve Konuyla İlgili Hükümler Icon_minitimePtsi Şub. 09, 2009 9:26 pm

Eski hukukumuzda çalışma veya diğer bir tabirle iş süresi ile ilgili bağlayıcı bir hüküm mevcut değildir. Çalışma süresinin miktarı iki ayrı duruma göre farklılık arz eder;
Birinci Durum; taraflar yani işçi ve işveren, işin başlangıç ve bitimi için belli bir süreyi karşılıklı rıza ile tayin edebilirler. Ya­ni hizmet akdi, rızaî bir akittir. Çalışma süresini, işçi ve işveren bir araya gelerek ve bir insanın çalışma gücünü ve yapılacak işin mahiyetini nazara alarak istedikleri kadar tesbit edebilirler.

Yapılacak mukavelenin hükümleri her iki tarafı da bağlar. Özel­likle günümüzdeki toplu sözleşmeler açısından bu şer'î hüküm bizim için önem arz etmektedir[7].
İkinci Durum; tarafların çalışma süresini tesbit etmemiş ol­maları halidir. Bu durumda örf-i belde yani örf-âdet kâideleri esas alınır. Mecelle'nin tabiriyle "Bir kimse bir gün işlemek üzere bir ecîr tuttuğu surette, güneşin doğmasından ikindiye kadar yahut güneşin doğmasından batışına kadar işlemek hususun­da örf-i belde ne ise ona göre amel olunur"[8]. Arapça'da "yevm" tabiriyle ifade edilen gün mefhumunun iki anlamı var­dır: Birincisi; coğrafyacıların ıstılahında gün tabiridir. Bu ma­nada gün, gece ve gündüzden yani 24 saatten ibarettir. Burada kast edilen bu değildir. İkincisi ise; İslâm hukukçularının an­ladığı mânâda gündür ve bundan sadece gündüz kast edilmek­tedir. Ancak sınırı hususunda da iki ayrı anlayış vardır:

a) Tabiî gün ki güneşin doğuşundan batışına kadardır ve yaşanılan beldeye ve mevsime göre değişir.
b) Şer'î gündür ve ikinci fecir­den güneşin batışına kadar devam eder. Çalışma zamanı açı­sından esas alınacâk gün mefhumu, tabiî gündür. Ancak bu anlayışı da yaşanılan beldenin örf-âdet kâideleri sınırlayabilir[9].
Netice olarak şunu söyleyebiliriz: taraflar çalışma süresini tesbit etmemişse, örf kriter olarak kabul edilecektir. Bu da a'zamî olarak güneşin doğuşu ve batışı arasındaki süreyi kapsar. Ayrıca örf-âdet kâideleri, yazılı hale de getirilebilir. Örfî düzenle­melerin, meşru' dairede kaldıkça, geçerli olacağı ortadadır. Gece çalışma meselesi ise, tamamen tarafların karşılıklı rızalarına bağ­lıdır.
Osmanlı tatbikâtında da duru m bundan farklı değildir. Çalışma süresi olarak tabiî yanî örfî gün esas alınmışdır. Nite­kim II. Bayezid devrinde hazırlanan İhtisâb Kanununun 27. maddesinde marangoz ve duvar ustasının ücreti kış ve yaza göre farklı farklı düzenlenmişdir. Zira kışın günler kısa, yazın ise uzun­dur. Madde aynen şöyledir:
"Neccâr ve bennâ, yaz gününde ücret on akçe ve yemeklik iki akçe ve kış gününde ücret sekiz akçe ve yemeklik iki akçe ola.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.yazgulum.yetkinforum.com
 
1- İşçinin Çalışma Süresi ve Konuyla İlgili Hükümler
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» 1- Çalışma Süresi ve İşçinin İş Süresi Açısından Korunması
» III- GÜNÜMÜZ HUKUKUNDA İŞÇİNİN ÇALIŞMA SÜRESİ-İSTİRAHAT-TATİL VE İBADET HAKKI
» Eski Ve Yeni Hukukumuzda İşçinin Çalışma Süresi-İstirahat-Ta'til Ve İbadet Hakkı
» 4- İşçinin Ta'til Hakkı
» 2- İşçinin İbâdet Hakkı

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
GençLeRiN YeNi MeKanı :: TeknoLeji Ve Bilim :: TariH BöLüMü-
Buraya geçin: